Is Spotify dan toch goed voor de business?

By GabboT (Taylor Swift 103) [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons Verandering roept weerstand op. Dat is van alle tijden. Zo ook met de opkomst van streaming audio. Het online luisteren van muziek via bijv. PC of iPad heeft grote impact op de muziekbusiness. Een business die al meer dan tien jaar in rep en roer is. En hard op zoek is naar nieuwe verdienmodellen, nu de CD verkopen jaar-op-jaar inzakken.

Eerst kwamen einde jaren ’90 de illegale downloads. Toen YouTube met zijn onmetelijke voorraad muziek en clips. En ook MP3 verkopen van losse nummers in plaats van hele albums. Artiesten die zonder platenmaatschappij rechtstreeks via internet aan hun fans verkopen. Artiesten die nieuwe albums met miljoenen tegelijk weggeven bij een krant ofzo. Nu dus Spotify. Kortom: paniek bij de platenlabels. Hun oude vertrouwde wereldje waar schier spontaan de miljoenen uitspuiten, dat bestaat niet meer.

Toen de gemeente Amsterdam enkele jaren geleden bescheiden investeerde in FabChannel werd me dat ook al duidelijk. Deze startup verspreidde concerten vanuit Paradiso via internet. Uiteindelijk kregen ze geen overeenstemming hierover met de grote labels. Die durfden het niet aan. Nieuw. Eng. FabChannel redde het niet. De labels zijn ondertussen links en rechts zijn ingehaald door YouTube waar concerten door fans worden ge-upload. Terwijl FabChannel netjes voor de rechten wilde betalen – heel wat uurtjes heb ik in vertwijfeling hoog boven de zuidas doorgebracht met big shot juristen om de rechten te bespreken.

Terug naar streaming audio. Ik interesseer me altijd voor de vraag: hoe wordt uiteindelijk het geld verdiend? Wat is eigenlijk het business model? Zo ook bij de artiesten wiens werk op een site als Spotify staat. Over de betalingen door Spotify aan artiesten gaan de wildste verhalen in de rondte. Zo zou Daft Punk voor dè zomerhit van 2013 maar $ 25.000 hebben ontvangen. Ondanks 100+ miljoen keer luisteren. Aldus David Byrne van The Talking Heads in The Guardian. Byrne haalde vervolgens zoveel als mogelijk zijn muziek van Spotify. Het lage $ getal verbaasde me toen. Want waarom zou iemand dan ooit iets op Spotify zetten? Om fans naar een concert te trekken, is een veel gehoord antwoord. Het lijkt toch genuanceerder te liggen. Gelukkig.

Taylor Swift (megaster in de US) haalde vorige week haar muziek van Spotify – want slecht voor de verkopen. Daniel Ek, de Spotify CEO, geeft hier scherpe repliek. Zijn bottomline: wij proberen mensen weer te laten betalen voor muziek. Dat gaat steeds beter. Al 12,5 miljoen mensen betalen ons jaarlijks $ 120. Onze “gratis” klanten verdienen geld voor de artiesten door naar reclames te luisteren – en veel stappen er over naar het betaalde model. Op deze wijze hebben wij al $ 2 miljard betaald aan artiesten. En het groeit snel. Een topper als Swift zou $ 6 miljoen+ per jaar kunnen krijgen. Nu Swift bij ons weg gaat, jaagt ze mensen naar gratis services als radio, YouTube en illegale downloadsites. Daar worden artiesten per saldo niet beter van. Aldus Ek.

Ik vind het een interessante discussie. Veel van die $ 2 miljard komt uiteindelijk niet bij Swift of de mannen van onze eigen de Jeugd van Tegenwoordig terecht. Wat mij betreft zou ook meer ingezoomd mogen worden op de rol van allerhande tussenpartijen – labels, management, agents, uitgevers, etc.  Tussen de regels door lijkt Ek daar ook iets over te willen zeggen. Byrne is er duidelijker over: de grote labels houden tot 85% zelf – en zij spelen als aandeelhouder in Spotify een dubbelspel. Onafhankelijke labels houden geregeld “maar” de helft. Echter, voegen die tussenpersonen in de huidige digitale (distributie)wereld wel de waarde toe die zij in hun zak steken? Kan het niet wat minder?

Dit geheel raakt aan de schermutselingen rondom nieuwigheden als Airbnb en Über. Mijn voorspelling is dat degenen die de verandering proberen tegen te werken, het uiteindelijk gaan verliezen. Beter is het te proberen zo slim mogelijk gebruik te maken van de nieuwe kansen. Dit voordat iemand anders dat voor jou gedaan heeft en je met lege handen achter blijft …

 

——–

 

Wil je voortaan gelijk mijn blogs ontvangen in je mailbox? Schrijf je dan hier in.

 

——–